Smuckoca Smucarska koca pod Ursljo Goro

Smučarska koča

julij 2025

Koroška košta: Nova blagovna znamka za hrano, kulturo in ponos Koroške

Koroška košta: Nova blagovna znamka za hrano, kulturo in ponos Koroške

Koroška regija je zagnala pomemben razvojni projekt, ki združuje preteklost, sedanjost in prihodnost lokalne prehrambne dediščine – vzpostavlja se nova blagovna znamka Koroška košta, s katero se želi spodbuditi kratke dobavne verige, dvigniti kakovost lokalne kulinarike in povečati prepoznavnost regije v Sloveniji in širše.

Koroška košta – Več kot le ime

Beseda košta v koroškem narečju pomeni hrana, a nosi v sebi precej več kot zgolj dobeseden pomen. Gre za simbol domačnosti, tradicije in posebnega načina priprave hrane, ki se je skozi stoletja ohranil v tem severnem delu Slovenije. Blagovna znamka “Koroška košta” bo tako služila kot zaščitni znak pristnih, lokalno pridelanih in pripravljenih jedi, ki izhajajo iz kulturne in zgodovinske dediščine regije.

Začetek projekta sega v leto 2025, v okviru sodelovanja LAS Mežiške doline in LAS Mislinjske in Dravske doline 2027. Pobudo so podprli tudi Koroški pokrajinski muzej, KGZS – Kmetijsko gozdarski zavod Celje, in A.L.P. Peca d.o.o. Projekt je sofinanciran iz Evropskega kmetijskega sklada za razvoj podeželja v vrednosti skoraj 160.000 EUR.

Koroška košta: Nova blagovna znamka za hrano, kulturo in ponos Koroške - Smučarska koča
Koroška košta: Nova blagovna znamka za hrano, kulturo in ponos Koroške - Smučarska koča

Namen: povezovanje lokalnih akterjev

Ena izmed ključnih težav, ki jih želi projekt nasloviti, je razdrobljenost lokalne ponudbe. Čeprav ima Koroška izjemno bogato kulinarično tradicijo – od žlinkrofov, kločevke, pečenic, matevža, do različnih vrst kruha in sladic, kot so štruklji ali koroška gibanica – pa doslej ni obstajala skupna platforma, ki bi te jedi standardizirala, zaščitila in tržno promovirala.

Z ustanovitvijo certifikata Koroška košta bodo izbrani ponudniki – gostinci, kmetje, predelovalci hrane – lahko svoje izdelke ponujali pod skupnim dežnikom, kar bo okrepilo njihovo prepoznavnost, dvignilo kakovost in omogočilo večjo konkurenčnost tudi izven regije.

Koroška košta: Nova blagovna znamka za hrano, kulturo in ponos Koroške - Smučarska koča
Koroška košta je projekt Koroškega pokrajinskega muzeja, ki se navezuje na razglasitev Slovenije za evropsko regijo gastronomije (ERG) leta 2021 (e-koroska.si)

Lokalna hrana kot nosilka identitete

Koroška košta temelji na raziskavah Koroškega pokrajinskega muzeja, ki je že predhodno pripravil razstavo in katalog tradicionalnih jedi. Na podlagi teh raziskav bodo oblikovana pravila za ocenjevanje produktov, ki bodo upravičeni do certifikata. Pomembno vlogo pri tem bodo imela izobraževanja in svetovanja za ponudnike, ki bodo želeli sodelovati.

Primeri lokalne kuhinje

Pomembno je poudariti, da mnogi ponudniki že danes ustvarjajo jedi, ki se popolnoma ujemajo s konceptom Koroške košte. Na primer:

  • Smučarska koča (smuc-koca.si) slovi po domačih jedeh, kot so jetrna klobasa z zeljem, kisla juha in ajdovi žganci.
  • Brančurnik ponuja lokalne mesne izdelke in jedi z divjačino.
  • West Saloon v Selah združuje rustikalni ambient s pristnimi jedmi kot so telečja obara, pečena rebrca in tradicionalna sladica štrudelj.
  • Strojna ohranja kuharske običaje z uporabo sestavin, kot so koleraba, krompir, kislo mleko in ajda.
  • V Slovenj Gradcu se več gostiln osredotoča na sezonske jedi in jedi iz lokalnih kmetij.

Narečje in pomen lokalnega jezika

Projekt Koroška košta ne zajema zgolj hrane, temveč tudi jezikovno dediščino. Narečni izrazi, kot so:

  • Košta – hrana
  • Šnita – rezina kruha
  • Kropec – posodica
  • Klobasa – kobasa (z mehkejšim “o”)
  • Küha – juha
  • Grah – fižol
  • Louk – čebula

so bistven del identitete prebivalcev Koroške. Prav to narečno poimenovanje bo vključno v označevanje jedi, opisih v katalogih in promocijskem gradivu. Na ta način bo blagovna znamka lokalizirana, a hkrati razumljiva tudi širši slovenski in mednarodni javnosti, saj bo vsak izraz predstavljen z razlago in prevodom.

Struktura in potek projekta

Projekt je razdeljen v dve fazi: ( link: alppeca.si -> )

1. faza (2025):

  • vzpostavitev pravilnika za ocenjevanje produktov,
  • izbor ponudnikov,
  • izdelava certifikata in usposabljanja,
  • promocija na spletu in sejmih,
  • organizacija delavnic z naslovom Koroške jedi.

2. faza (2026):

  • vizualna podoba podstrani,
  • oblikovanje kataloga,
  • študijske ture in predstavitve dobrih praks iz tujine.

Po zaključku bo za vzdrževanje in razvoj blagovne znamke skrbel Koroški pokrajinski muzej.

Vizija: povezati regijo in jo postaviti na kulinarični zemljevid

Projekt Koroška košta pomeni več kot le oznako za kakovostno hrano. Pomeni vzpostavitev kulturnega in gospodarskega sistema, ki povezuje ljudi, naravo, zgodovino in prihodnost. Če bo projekt uspešno zaživel, bo to pomenilo:

  • večjo prepoznavnost regije,
  • višjo kakovost izdelkov,
  • povezano skupnost ponudnikov in uporabnikov,
  • trajnostni razvoj podeželja,
  • povečano povpraševanje po domači hrani,
  • več delovnih mest.

Certifikat Koroška košta – Znak Ponosa

Koroška košta je projekt, ki si zasluži pozornost in podporo. Ne gre zgolj za zaščito hrane, temveč za zaščito načina življenja, jezika, pokrajine in ljudi. In ko boste naslednjič sedli v Smučarsko kočo ali obiskali Brančurnik, vedite, da morda že jeste hrano, ki jo bo nekoč krasil certifikat Koroška košta – znak ponosa, kakovosti in koroškega srca.

Dva Samostana

Nekoč, v davnih časih, vsekakor pa mnogo let pred tem, preden so na Lešah sezidali sedanji cerkvi, sta v kraju stala dva samostana. Točno se ne ve, kje naj bi bila, saj od njiju ni ostal niti kamen na kamnu...

Svetneči Gašper

Vorančeva potVorančeva pot se prične v centru Kotelj. Pri pošti, nasproti avtobusne postaje, je v parku postavljen bronast kip Pobiča s solzicami, obrnjenega proti Preškemu Vrhu. Kip je delo akademskega kiparja Stojana Batiča in daje centru poleg simbolike tudi lepo, kulturno podobo. (krajša pot, okoli 3 ure hoje)...

Promocijski prispevki