
Koroška regija je zagnala pomemben razvojni projekt, ki združuje preteklost, sedanjost in prihodnost lokalne prehrambne dediščine – vzpostavlja se nova blagovna znamka Koroška košta, s katero se želi spodbuditi kratke dobavne verige, dvigniti kakovost lokalne kulinarike in povečati prepoznavnost regije v Sloveniji in širše.
Beseda košta v koroškem narečju pomeni hrana, a nosi v sebi precej več kot zgolj dobeseden pomen. Gre za simbol domačnosti, tradicije in posebnega načina priprave hrane, ki se je skozi stoletja ohranil v tem severnem delu Slovenije. Blagovna znamka “Koroška košta” bo tako služila kot zaščitni znak pristnih, lokalno pridelanih in pripravljenih jedi, ki izhajajo iz kulturne in zgodovinske dediščine regije.
Začetek projekta sega v leto 2025, v okviru sodelovanja LAS Mežiške doline in LAS Mislinjske in Dravske doline 2027. Pobudo so podprli tudi Koroški pokrajinski muzej, KGZS – Kmetijsko gozdarski zavod Celje, in A.L.P. Peca d.o.o. Projekt je sofinanciran iz Evropskega kmetijskega sklada za razvoj podeželja v vrednosti skoraj 160.000 EUR.


Ena izmed ključnih težav, ki jih želi projekt nasloviti, je razdrobljenost lokalne ponudbe. Čeprav ima Koroška izjemno bogato kulinarično tradicijo – od žlinkrofov, kločevke, pečenic, matevža, do različnih vrst kruha in sladic, kot so štruklji ali koroška gibanica – pa doslej ni obstajala skupna platforma, ki bi te jedi standardizirala, zaščitila in tržno promovirala.
Z ustanovitvijo certifikata Koroška košta bodo izbrani ponudniki – gostinci, kmetje, predelovalci hrane – lahko svoje izdelke ponujali pod skupnim dežnikom, kar bo okrepilo njihovo prepoznavnost, dvignilo kakovost in omogočilo večjo konkurenčnost tudi izven regije.

Koroška košta temelji na raziskavah Koroškega pokrajinskega muzeja, ki je že predhodno pripravil razstavo in katalog tradicionalnih jedi. Na podlagi teh raziskav bodo oblikovana pravila za ocenjevanje produktov, ki bodo upravičeni do certifikata. Pomembno vlogo pri tem bodo imela izobraževanja in svetovanja za ponudnike, ki bodo želeli sodelovati.
Pomembno je poudariti, da mnogi ponudniki že danes ustvarjajo jedi, ki se popolnoma ujemajo s konceptom Koroške košte. Na primer:
Projekt Koroška košta ne zajema zgolj hrane, temveč tudi jezikovno dediščino. Narečni izrazi, kot so:
so bistven del identitete prebivalcev Koroške. Prav to narečno poimenovanje bo vključno v označevanje jedi, opisih v katalogih in promocijskem gradivu. Na ta način bo blagovna znamka lokalizirana, a hkrati razumljiva tudi širši slovenski in mednarodni javnosti, saj bo vsak izraz predstavljen z razlago in prevodom.
Projekt je razdeljen v dve fazi: ( link: alppeca.si -> )
Po zaključku bo za vzdrževanje in razvoj blagovne znamke skrbel Koroški pokrajinski muzej.
Projekt Koroška košta pomeni več kot le oznako za kakovostno hrano. Pomeni vzpostavitev kulturnega in gospodarskega sistema, ki povezuje ljudi, naravo, zgodovino in prihodnost. Če bo projekt uspešno zaživel, bo to pomenilo:
Koroška košta je projekt, ki si zasluži pozornost in podporo. Ne gre zgolj za zaščito hrane, temveč za zaščito načina življenja, jezika, pokrajine in ljudi. In ko boste naslednjič sedli v Smučarsko kočo ali obiskali Brančurnik, vedite, da morda že jeste hrano, ki jo bo nekoč krasil certifikat Koroška košta – znak ponosa, kakovosti in koroškega srca.