»Vitamini v karanteni«Izkušnja nadomestne matere: »Sem proti!«

»Vitamini v karanteni«Izkušnja nadomestne matere: »Sem proti!«

Avtor: Janez Ferkov

Kalčki so odlični za vsakodnevno uživanje, še posebej, ko je manj lokalnega sadja in zelenjave. Tipična živila, namenjena za skladiščenje (žita in stročnice), nimajo nič ali zelo malo vitamina C in vitaminov iz skupine B. Kljub temu je spodbudno vedeti, da je mogoče semena teh živil kaliti in s tem pridobiti bogat vir pomembnih hranil. Mladi poganjki so tudi odličen vir vitaminov od A do F, mineralov, beljakovin, vlaknin, antioksidantov in aminokislin. Vsebujejo encime, ki spodbujajo prebavo. Poleg tega kaljenje uniči v semenih naravno prisotne encime namenjene konzerviranju, ki otežujejo prebavo.

Kalčki imajo izjemne lastnosti.

Kalčki imajo izjemne lastnosti.

Kaljenje:

  • poveča prisotnost encimov (spodbujevalci telesnih biokemičnih procesov), ki jih je lahko v kalčkih tudi do stokrat več kot v isti teži surovega sadja in zelenjave

  • izboljša kakovost prisotnih proteinov v vseh semenih, predvsem pri stročnicah, žitih in oreških

  • zviša količino zdravih vlaknin

  • drastično poveča vsebnost vitaminov (npr. s kaljenjem mung fižola se prisotnost vitamina B2 poveča za več kot 500 %)

  • povečuje prisotnost esencialnih maščobnih kislin

  • minerale v semenih veže na prisotne proteine, kar pomeni, da jih naše telo lažje vsrka

  • je možno pri polnozrnatih (neolupljenih) semenih

  • je popoln način pridelovanja ekološke, lokalne in zdrave hrane

  • je poceni način pridobivanja življenjsko pomembnih hranil, mineralov, vitaminov in učinkovin

Vnašanje zmerne količine kalčkov v našo vsakodnevno prehrano ima mnogo pozitivnih učinkov na naše zdravje. Izboljšajo prebavo in uravnavajo krvni tlak, preprečujejo slabokrvnost in čistijo kri, ojačajo imunski sistem in upočasnjujejo staranje, izboljšajo vid in kožo ter pospešujejo rast mišic in celo zdravih las. Uživanje kalčkov tudi uravnava pH našega organizma – alkalizira naše telo in ga razkisa, zakisanost pa je povezana z razvojem mnogih bolezni, vključno z rakom.

Gojenje kalčkov je nekaj, kar lahko počne vsak, brez kakršnekoli potrebe po zemlji ali zadostni svetlobi, kar je običajno največja ovira v stanovanjih, ki jim primanjkuje primernih rastnih površin.

Kako jih gojimo?

Kalčke lahko gojimo skorajda v katerikoli nezaprti (zaradi prezračevanja) posodi ali kozarcu, ki nam omogoča namakanje in izpiranje semen, pri izpiranju pa si lahko pomagamo tudi s cedilom, saj je potrebno, da odtočimo vso vodo. S tem preprečimo razvoj bakterij. Če kalčki razvijejo neprijeten vonj (med kaljenjem ali hrambo) jih zavržemo.

Po namakanju čez noč jih običajno spiramo 2x do 4x na dan, dva do šest dni, odvisno od vrste semen.

Na koncu kalčke ločimo od ovojnic semen tako, da jih speremo v večji posodi. Votle lupine semen plavajo na vrhu ali pa potonejo, vključno z nekaljenimi ali zapoznelimi semeni. Pri večjih semenih, na primer fižolu, ovojnice odstranjujemo ročno. Dobro odcejene jih lahko v hladilniku hranimo približno teden dni.

Kako jih jemo?

Ponavadi jemo surove kalčke grškega sena, sončnice, lucerne, redkvice, gorčice, detelje, keše, brokolija, cvetače, rukole, zelja, … Kuhamo običajno kalčke fižola in boba. Surove ali kuhane zauživamo kalčke graha, leče, soje, mung fižola, pšenice, žita in drugih žitaric. Seveda lahko skuhamo ali popečemo vse vrste kalčkov.

Zakaj jih jemo?

Krožnik zdravja

Krožnik zdravja

Lucerna je zelo priljubljena za kaljenje, saj je dober vir vitaminov A, B, C, D, E, F in K in je bogata s številnimi pomembnimi minerali ter tudi številnimi prebavnimi encimi. Vsebuje veliko niacina in riboflavina.

Grško seno vsebuje izjemno visoke količine železa. Visoka je tudi vsebnost vlaknin, aminokislin, proteinov in številnih bistvenih vitaminov in mineralov.

Fižolovi kalčki so odličen vir vitamina C in beljakovin, folne kisline, številnih vitaminov skupine B in mnogih mineralov. Kaljenje fižola spremeni njegove neprebavljive ogljikove hidrate v prebavljive – tako se močno zmanjša napenjanje, ki ga suh kuhan fižol sicer povzroča. Priporočeno je, da se kali pod pritiskom – z obtežitvijo.

Leča je bogata z beljakovinami, vitaminom C, tiaminom, folnimi kislinami, manganom in vitamini skupine B.

Kalčki riža so bogati z vitamini skupine B, vitaminom E, antioksidanti, aminokislinami, proteini in magnezijem.

Grah je zelo bogat z veliko vitamini skupine B, vitaminom C, proteini in folnimi kislinami.

Pšenični kalčki imajo veliko vitaminov B, veliko vitamina C in E ter ima trikrat več vitamina E od suhe pšenice. Vsebujejo tudi veliko aminokislin in mineralov.

Čičerika vsebuje veliko proteinov, vitamina C, vlaknin, selena, kalcija in magnezija ter drugih vitaminov in mineralov.

Kalčki redkvice imajo veliko vitamina A in C, kalcija in kalija, glukozinolatov in izotiocinatov. Imajo precej bogat okus.

Mung fižol je treba kaliti pod pritiskom, da tako nastanejo dolgi in sočni poganjki. So odličen vir beljakovin, vitamina C, A in E in s številnimi minerali.

Sojini kalčki so bogati vir beljakovin in vitaminov A, B, C in E. Soja je tudi bogata z minerali in lecitinom. Kalijo se pod pritiskom kot drugi fižoli.

Kalčki sončnice so bogati z maščobami, vitamini B, D in E, številnimi minerali ter folno in linolno kislino.

Ajda ima veliko vitaminov A, B, C in D, mnogih različnih folnih kislin in rutina (bioflavonoid).

Ne jejte paradižnikovih ali krompirjevih kalčkov, ker so strupeni.

Za semena ni potrebno, da imajo oznako “bio” ali “eko”. Tista (riž, fižol, leča …), ki se prodajajo v splošnih trgovinah, so vsekakor primerna za prehranjevanje, tista iz semenarn (lucerna, gorčica, brokoli …) pa morajo biti na embalaži posebno in jasno označena, če so kemično obdelana. Semena so na splošno najbolj neoporečen del vsake rastline.

Kaj pa kupljeni vitamni?

Predsodek, da so prehranski dodatki, ki jih kupimo manj kakovostni, je odveč, če se pozanimamo o vsebini, izvoru in kakovosti vitaminskih dodatkov. Pomembno je, da so ekološkega izvora in da so primerno sestavljeni. Avstrijsko podjetje Ringana pripravlja visoko kakovostne prehranske dodatke, ki NE STOJIJO NA POLICAH – NAPOLNIJO JIH POSEBEJ ZA VAS, KO JIH NAROČITE!

Ringana ima že 23-letno tradicijo pri zeliščno-začimbni podpori telesa. Izdelki Ringana so narejeni BREZ dodanih sintetičnih vitaminov, dišav in ojačevalcev okusa in seveda brez GSO. Podjetje je združilo pri receptih znanje indijske tradicionalne medicine – ajurvede, kitajske tradicionalne medicine in alpskega zeliščarstva.

Ringanin paket vitaminov, mineralov in vlaknin A, B, C predstavlja idealno kombinacijo, ki je vedno na dosegu roke, v torbici, v nahrbtniku, na poti ali v službi. Pomembno je, da je zasnovan premišljen način, ki upošteva naravno delovanje telesa. Paket A vsebuje antioksidante, ki jih spijemo z vodo zjutraj, paket B, ki uravnoveša organizem, popijemo z vodo sredi dneva in paket C, ki vsebuje vlaknine, spijemo zvečer. Na ta način poskrbimo za optimalno vzdrževanje telesa z različnimi vitamini in zdravilnimi zelišči, ki poskrbijo tako za naš imunski sistem kot za prebavo.

Kakšna je na primer vsebina vitaminskega paketa Balancing? Kalčki kvinoje v prahu, kalčki ajde v prahu, kalčki lucerne v prahu, sok ječmenove trave v prahu, korenček, limona in paradižnik v prahu, različne alge v prahu …. Vse sestavine so sveže in pakirane ZA VAS, ko jih naročite, jih dobite iz kontroliranega okolja direktno v roke.

Podjetje Ringana je dosledno pri svoji zavezanosti ekologiji, tudi embalaža je ekološka in potiskana z okolju prijaznimi ekološkimi barvami. Vsi izdelki Ringana so redno testirani v skladu z avstrijskimi standardi, njihovi izdelki imajo tudi nadzor Ecocert Greenlife GMP, LANCON in ISO 9001.

Za več nasvetov o življenju z naravnimi ritmi kliknite na Zrelostni koledar. #vrtnarbrezvrta

Skincare Zero Image

»Vitamini v karanteni«Izkušnja nadomestne matere: »Sem proti!«

Preberite izvorno novico na »Vitamini v karanteni«Izkušnja nadomestne matere: »Sem proti!« >

Interdiskont.si | Ponudbe meseca